niedziela, 12 czerwca 2016

Lokalna historia...

Kilkanaście lat temu, w roku 2003, w czerwcu - poznałem tczewskiego twórcę: Janusza Mokwę.
W tym okresie - działając już drugi rok samodzielnie, mając za sobą też kilka lat nauki samodzielnej i w szkole projektowania art - szczerze pisząc - nie byłem szczególnie zaciekawiony, gdy Janusz zaproponował mi przystąpienie do sekcji plastycznej, działającej przy miejscowej Spółdzielni Mieszkaniowej.
Wówczas Janusz - od lat ściągający do sekcji nie tylko początkujących, ale już samodzielnych twórców (mogących dobrze reklamować Jego działania) - obiecał mi zorganizowanie wystawy indywidualnej.
Znów - szczerze pisząc - zajęty swoimi sprawami / realizując kolejne pomysły malarskie, wkrótce o tej rozmowie zapomniałem.

Nietrudno domyślić się mojego zaskoczenia, gdy niespodziewanie - w październiku 2003 roku
odebrałem telefon i dowiedziałem się, że za dwa tygodnie mam - już reklamowaną po mieście
wystawę indywidualną w osiedlowym Domu Kultury SM, w Tczewie...
Oczywiście, w ten sposób przypomniał o sobie Janusz Mokwa.
Tak mile, a zarazem oryginalnie zaproszony, nie miałem odwagi odmówić - stałem się członkiem Sekcji Plastycznej, przy SDK-SM w Tczewie.

Przez kilka lat byłem aktywnym członkiem Sekcji, zarówno ucząc się, jak i ucząc mniej doświadczonych członków. Na jesieni 2008 roku stałem się członkiem raczej z nazwy, bardziej koncentrując na własnych pomysłach i ciekawych propozycjach z innych zaprzyjaźnionych środowisk, od artystów...
Niestety, w styczniu 2010 roku Janusz Mokwa zmarł nagle.
Jego odejście w ciężki szok wprawiło wszystkich, którzy Go znali - znaliśmy go bowiem - jako zdrowego "jak koń" mężczyznę stosunkowo młodego (55 lat), na dodatek postawnego, wzrostu - jak mawiał - "2,1 metra z włosami" (około 2 metrów plus bujna czupryna), który prawie nigdy nie bywał przeziębiony,
a co tu dopiero mówić o poważniejszej chorobie..., niestety, pozory mylą...
Gdy Janusz zmarł, a sam - już od kilkunastu miesięcy działałem poza Sekcją - tknięty przeczuciem, że tak należy - postanowiłem wrócić. W tym czasie Sekcja - kilka lat temu przemianowania przez kierowniczkę Spółdzielczego Domu Kultury na tzw., "Gremium Malarskie" - zrzeszała ledwie kilkanaście osób i właściwie nie wiadomo było, co dalej...

Jakoś tak się złożyło - m.in., dzięki pomocy Prezesa SM w Tczewie Pana Kąkolewskiego, kierowniczki SDK-SM Pani Franek i (byłego posła na sejm RP) Pana Janusza Kulasa, czy wsparciu, włącznie z dotacją, ze strony Urzędu Miejskiego w Tczewie - "Gremium" przetrwało.
Tym razem - już nie jako Sekcja - ale otwarta grupa art - dla lokalnych twórców, zarówno zawodowców, jak i pasjonatów. Wkrótce Spółdzielnia Mieszkaniowa i SDK-SM w Tczewie, nadały grupie oficjalną nazwę Gremium Malarskie im. Janusza Mokwy w Tczewie - i pod tą nazwą grupa funkcjonuje do dziś.


Strony i kontakty oficjalne - do Gremium to...

Profil na Facebooku:
https://www.facebook.com/Gremium-Malarskie-im-Janusza-Mokwy-Tczew-956472081090526/?fref=t
Plus nieaktualne co nie co, ale bogate archiwum fot:
https://picasaweb.google.com/112428778520520409206
Ewentualnie kontaktu szukać można poprzez strony Spółdzielni Miekszaniowej i SDK-SM:
http://sm.tczew.pl/sdk-old/
http://sdk.sm.tczew.pl/kontakt.html
https://www.facebook.com/sdk.tczew/

Niestety, pierwsze lata istnienia samodzielnej Grupy, obok wielu sukcesów, obarczone były problemami związanymi z..., ciągiem do władzy (powiedzmy delikatnie), jaki nawiedził kilkoro z uczniów śp., Janusza Mokwy - i - przede wszystkim w wyniku tarć w grupie, jesienią 2011 roku opuściłem Gremium po raz drugi...

Dopiero niedawno, właściwie pod koniec 2015 roku, Przewodniczącą "Gremium" została osoba, którą zawsze lubiłem i jestem przekonany, że ta, nomen omen - dobra zmiana - będzie trwała długo..., oby, jak najdłużej...
Dlatego - m.in. - postanowiłem skorzystać ze staropolskiego powiedzonka: "do trzech razy sztuka"... i wiosną 2016 roku powróciłem do "Gremium" - obecnie - jako, że wielu ludzi z dawnego kładu grupy odeszło (albo po prostu, albo odchodząc z tego świata na dobre), większość stanowią raczej początkujący pasjonaci - zatem moja rola na dzień dzisiejszy sprowadza się do przekazywania doświadczeń i umiejętności tech, oraz pomocy w organizowaniu wszelkich form promocji, wystaw i innych wydarzeń, w których grupa bierze udział (głównie dzięki Przewodniczącej: Zofii Gąsiorowskiej).

W najbliższym czasie twórców z Gremium będzie można spotkać na Bulwarze nadwiślańskim, podczas otwarcia "Alei artystów" - 18.06.2016 - w najbliższą sobotę - podczas oficjalnych obchodów "Dni Ziemi Tczewskiej". 

Poniżej wypis ważniejszych wystaw grupowych Gremium, 
z okresu od powstania grupy ( 2010 ), do dziś: 

- "Konfrontacje Gremium Malarskiego" SDK-SM w Tczewie ( 2010-2015). 

- "W cieniu Mistrza" - Fundacja dla Tczewa (2010). 

- Wystawa poplenerowa - ostatnia edycja pleneru "Tczew - miasto nad Wisłą", CKiS, Tczew (2011). 

- "Gremium Malarskie im. Janusza Mokwy" - Forum Inicjatyw Społecznych, Tczew (2011).

- II edycja "Tczewskich Spojrzeń na Świat" - triennale organiwoanego przez Fabrykę Sztuk, 
Tczew (2011).

- Inauguracja Centrum Kulturalnego i prywatnego przedszkola "Hokus Pokus" w Łodzi (2011).

- Wystawa członków "Gremium im. Janusza Mokwy w Tczewie", Galeria Miejska, Werder Havel, Niemcy (2011). 

- Muzeum Ziemi Kociewskiej, Starogard Gdański (2013).

 - Galeria Otwarta, Projektornia, Gdańsk (2014).

- "Tczew w Malarstwie" - Miejska Biblioteka Publiczna, Tczew (2014). 

- Wystawa "Gremium" - "Pędzlem i Sercem" - Nowa Galeria, Malbork (2015). 

- Wystawa "Gremium" w Fabryce Sztuk - CWRDW, Tczew (2016). 

C.D.N.

P.S.

W najbliższym czasie - zajęty sprawami artystycznymi i w związku ze zbliżającym się wyjazdem na plener malarski - wstrzymam publikację nowych, planowanych od dawna artykułów - zacznę ich publikacje w połowie lipca. 

Planuję też dłuższe teksty o działalności kulturalnej Spółdzielni Mieszkaniowej w Tczewie i Spółdzielczych Domów Kultury, ale z nimi wstrzymam się do jubileuszy 35 - lecia SDK i 120- lecia SM, które nastąpią w latach 2017-2018.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz