Cykl - O "Wiedzy Tajemnej" - polemika z teorią Davida Hockney'a




Zamieszczam tu opis i linki prowadzące do cyklu postów, które zamieściłem 
na tym blogu, a dotyczących mojej ( krytycznej ) postawy wobec książki pt.

„Wiedza Tajemna"
"Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów”  

Książkę napisał jeden z bardziej znanych malarzy współczesnych - David Hockney,
wspomagany przez fizyka o nazwisku Falco, stąd idee ich nazywa się zazwyczaj  
"Teorią Hockney / Falco".
David Hockney, to ( m.in. ), czołowy przedstawiciel fotorealizmu ( wiek XX ),
choć bynajmniej, nie tylko.
W swojej teorii / książce - Autor skupia się na dość rzadko opisywanym
problemie technik malarskich, a mianowicie na optyce - przyrządach optycznych
stosowanych m.in., w postaci soczewek, luster, camery obscury,
czy - od przełomu XVIII i XIX wieku - camery lucidy.
XIX wiecznym  ( ! ) odpowiednikiem tych technik, byłoby wykorzystanie
fotografii,
a także - współcześnie - rzutniki / projektory multimedialne, ewentualnie urządzenia
i oprogramowanie komputerowe, służące edycji i tworzeniu wydruków / poddruków.
Sumując - zdaniem Davida Hockneya - pomijano temat
dawnej optyki błędnie, bo ( Jego zdaniem ) dosłownie
stanowiła o rozkwicie malarstwa realistycznego.

Poniżej zamieszczam linki i krótkie opisy wszystkich zamieszczonych 
artykułów na ten temat:


Cykl Główny:

O „Wiedzy Tajemnej” - przyczyny i pierwsze skojarzenia.
Wyjaśnienie głównych przyczyn powstania cyklu, oraz sporo ważkich skojarzeń
i informacji - nie powtarzanych już - w kolejnych postach z cyklu.
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/03/wiedza-tajemna-cz-i-wprowadzenie.html

O "Wiedzy Tajemnej" - tło historyczne 

 O "Wiedzy Tajemnej" - edukacja i technologie 


O "Wiedzy Tajemnej" - kontrprzykłady


Cykl Uzupełnień:

Cz. I - O sztuce włoskiej okresu renesansu - głównie XV - XVI wiek.
 http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-i-odrodzenie-malarstwo-xv.html

Cz. II - Caravaggio i caravaggioniści - piszę również o artystach z Francji i Holandii.

Cz. III - O sztuce włoskiej XVII - XIX wieku.
 http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-iii-sztuka-woska-xvii-xix.html

Cz. IV - O sztuce Hiszpanii - w jej największym rozkwicie - XVII - XVIII wiek.
 http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/czesc-iv-hiszpania.html

Cz V - O sztuce Niderlandów, Flamandów i Holendrów ( od XV do XVIII wieku ).
 http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-cz-v-niderlandy.html

Cz. VI - O sztuce Anglii ( jej "złotym wieku" - głównie - XVIII i XIX wiek ).
 http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-vi-wielka-brytania.html

Cz. VII - O sztuce Francji ( głównie XVII - XIX wiek ).
 http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-vii-francja.html

Cz. VIII - O sztuce Niemiec ( od XV do XIX wieku ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/02/uzupenienia-viii-niemcy.html

Cz. IX - O sztuce Polskiej ( wiek XIX i początek XX ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/02/uzupenienia-ix-polska.html

Cz X - Uzupełnienia - nowe dowody, poszlaki i skojarzenia.


Oto archiwalny wybór inspiracji - z etapu końcowej pracy nad tekstami - liczący sobie około
3000 zdjęć i reprodukcji dzieł…, zamieszczam je, m.in., w kontrze do wyboru prac,
jaki znaleźć można na stronach „Wiedzy Tajemnej”.

Zapraszam też - o ile nie macie Państwo książki Davida Hockneya - do zapoznania się 
z wyborem informacji podstawowych, o tej teorii i tezach Autora:

David Hockney  i sporo o teorii „Wiedzy Tajemnej” w wersji video na You Tube:
http://www.youtube.com/results?search_query=%20%20%09%20Secret%20knowledge%20of%20David%20hockney&sm=3

Życiorys Davida Hockneya:

Tekst w Wikipedii o teorii Hockney / Falco ( j. angielski ):

Link, który pozwala zrozumieć podstawowe treści teorii Hockneya, wspartej wiedzą
fizyka o nazwisku Falco ( oczywistym plusem jest też język polski ):

Kilka ważnych pytań, i troszkę o podstawach - powodach dyskusji
z punktu widzenia…, rynku sztuki:

Jeszcze raz zapraszam do lektury - nie tylko mojego bloga, ale i koniecznie
( ! ) „Wiedzy Tajemnej” ( ! ) Davida Hockneya

P.S.

Podobnie jak we Wprowadzeniu, zamieszczam tu garść informacji dodatkowych,
a moim zdaniem niezbędnych.

Mam pewność - gdyby David Hockney choćby dekadę wcześniej wpadł
na te idee, miałbym ogromny problem z napisaniem podobnego zbioru tekstów,
z powodów zupełnie prozaicznych - nie miałbym łatwego dostępu do fotograficznej
dokumentacji dziesiątków tysięcy dzieł sztuki najróżniejszych epok, stylów, tematyk,
w tym - co było dla mnie ważne - mniej znanych, mniej popularnych autorów...
Zatem z szczerym szacunkiem chylę tu czoła przed wszystkimi miłośnikami 
dawnej sztuki, którzy przyczynili się do zgromadzenia w sieci dziesiątków tysięcy 
dzieł malarstwa, rzeźby i wielu, może i setek tysięcy studiów, grafik, szkiców, 
ilustracji, wzorników, o sztuce dekoracyjnej nie wspominając...

Chciałem w tym miejscu podziękować także moim nauczycielom, którzy wbijali
mi do głowy m.in., wiedzę techniczną i historyczną, w tym przede wszystkim memu 
Mistrzowi, Januszowi Janowskiemu; oraz przyjaciołom i kilku mniej znanym
mi osobom, które jednak szczerze  ( i bezinteresownie ! ) wspomogły mnie radami
i potwierdzały lub polemizowały z moimi pomysłami.
Czyli - sumując - dziękuję wszystkim tym, dzięki którym mogłem
"dać sobie radę" z tego typu wypowiedzią, nie mając przygotowania
stricte naukowego...  

Wielkie dzięki!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz