Zamieszczam tu opis i linki prowadzące do cyklu postów, które zamieściłem
na tym blogu, a dotyczących mojej ( krytycznej ) postawy wobec książki
pt.
„Wiedza Tajemna"
"Sekrety technik malarskich Dawnych
Mistrzów”
Książkę napisał jeden z bardziej znanych malarzy współczesnych -
David Hockney,
wspomagany przez fizyka o nazwisku Falco, stąd idee ich nazywa się zazwyczaj
"Teorią Hockney / Falco".
David Hockney, to ( m.in. ), czołowy przedstawiciel fotorealizmu ( wiek XX ),
choć bynajmniej, nie tylko.
choć bynajmniej, nie tylko.
W
swojej teorii / książce - Autor skupia się na dość rzadko opisywanym
problemie technik malarskich, a mianowicie na optyce - przyrządach optycznych
stosowanych m.in., w postaci soczewek, luster, camery obscury,
czy - od przełomu XVIII i XIX wieku - camery lucidy.
problemie technik malarskich, a mianowicie na optyce - przyrządach optycznych
stosowanych m.in., w postaci soczewek, luster, camery obscury,
czy - od przełomu XVIII i XIX wieku - camery lucidy.
XIX wiecznym ( ! ) odpowiednikiem tych technik, byłoby wykorzystanie
fotografii,
a także - współcześnie - rzutniki / projektory multimedialne, ewentualnie
fotografii,
a także - współcześnie - rzutniki / projektory multimedialne, ewentualnie
urządzenia i oprogramowanie komputerowe, służące edycji i tworzeniu wydruków
poddruków.
Sumując - zdaniem Davida Hockneya - pomijano temat
dawnej optyki błędnie, bo ( Jego zdaniem ) dosłownie
stanowiła o rozkwicie malarstwa realistycznego.
dawnej optyki błędnie, bo ( Jego zdaniem ) dosłownie
stanowiła o rozkwicie malarstwa realistycznego.
Poniżej zamieszczam linki i krótkie opisy wszystkich
zamieszczonych
artykułów na ten temat:
artykułów na ten temat:
Cykl Główny:
O „Wiedzy Tajemnej”
- przyczyny i pierwsze skojarzenia.
Wyjaśnienie głównych przyczyn powstania cyklu, oraz sporo ważkich skojarzeń
i informacji - nie powtarzanych już - w kolejnych postach z cyklu.
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/03/wiedza-tajemna-cz-i-wprowadzenie.html
Wyjaśnienie głównych przyczyn powstania cyklu, oraz sporo ważkich skojarzeń
i informacji - nie powtarzanych już - w kolejnych postach z cyklu.
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/03/wiedza-tajemna-cz-i-wprowadzenie.html
O "Wiedzy Tajemnej" - tło historyczne
O "Wiedzy Tajemnej" - edukacja i technologie
O "Wiedzy
Tajemnej" - polemika
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/03/o-wiedzy-tajemnej-cz-iv-polemika.html
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/03/o-wiedzy-tajemnej-cz-iv-polemika.html
O "Wiedzy
Tajemnej" - kontrprzykłady
Cykl Uzupełnień:
Cz. I - O sztuce włoskiej okresu renesansu - głównie XV -
XVI wiek.
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-i-odrodzenie-malarstwo-xv.html
Cz. II - Caravaggio i caravaggioniści - piszę również o artystach z Francji i Holandii.
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-i-odrodzenie-malarstwo-xv.html
Cz. II - Caravaggio i caravaggioniści - piszę również o artystach z Francji i Holandii.
Cz. III - O sztuce włoskiej XVII - XIX wieku.
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-iii-sztuka-woska-xvii-xix.html
Cz. IV - O sztuce Hiszpanii - w jej największym rozkwicie - XVII - XVIII wiek.
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/czesc-iv-hiszpania.html
Cz V - O sztuce Niderlandów, Flamandów i Holendrów ( od XV do XVIII wieku ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-cz-v-niderlandy.html
Cz. VI - O sztuce Anglii ( jej "złotym wieku" - głównie - XVIII i XIX wiek ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-vi-wielka-brytania.html
Cz. VII - O sztuce Francji ( głównie XVII - XIX wiek ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-vii-francja.html
Cz. VIII - O sztuce Niemiec ( od XV do XIX wieku ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/02/uzupenienia-viii-niemcy.html
Cz. IX - O sztuce Polskiej ( wiek XIX i początek XX ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/02/uzupenienia-ix-polska.html
Cz. IV - O sztuce Hiszpanii - w jej największym rozkwicie - XVII - XVIII wiek.
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/czesc-iv-hiszpania.html
Cz V - O sztuce Niderlandów, Flamandów i Holendrów ( od XV do XVIII wieku ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-cz-v-niderlandy.html
Cz. VI - O sztuce Anglii ( jej "złotym wieku" - głównie - XVIII i XIX wiek ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-vi-wielka-brytania.html
Cz. VII - O sztuce Francji ( głównie XVII - XIX wiek ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/01/uzupenienia-vii-francja.html
Cz. VIII - O sztuce Niemiec ( od XV do XIX wieku ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/02/uzupenienia-viii-niemcy.html
Cz. IX - O sztuce Polskiej ( wiek XIX i początek XX ).
http://pawtadgal.blogspot.com/2014/02/uzupenienia-ix-polska.html
Cz X - Uzupełnienia - nowe dowody, poszlaki i skojarzenia.
Oto archiwalny wybór inspiracji - z etapu końcowej pracy nad tekstami - liczący
sobie około 3000 zdjęć i reprodukcji dzieł…, zamieszczam je, m.in., w kontrze
do wyboru prac, jaki znaleźć
można na stronach „Wiedzy Tajemnej”.
Zapraszam też - o ile
nie macie Państwo książki Davida Hockneya - do zapoznania
się - z wyborem
informacji podstawowych, o tej teorii i tezach Autora:
David Hockney i sporo
o teorii „Wiedzy Tajemnej” w wersji video na You Tube:
http://www.youtube.com/results?search_query=%20%20%09%20Secret%20knowledge%20of%20David%20hockney&sm=3
http://www.youtube.com/results?search_query=%20%20%09%20Secret%20knowledge%20of%20David%20hockney&sm=3
Życiorys Davida Hockneya:
Tekst w Wikipedii o teorii Hockney / Falco ( j. angielski ):
Link, który pozwala zrozumieć podstawowe treści teorii
Hockneya, wspartej
wiedzą fizyka o nazwisku Falco ( oczywistym plusem jest też język polski
):
Kilka ważnych pytań, i troszkę o podstawach - powodach
dyskusji
z punktu widzenia…, rynku sztuki:
z punktu widzenia…, rynku sztuki:
Jeszcze raz zapraszam do lektury - nie tylko mojego bloga, ale i
koniecznie
( ! ) „Wiedzy Tajemnej” ( ! ) Davida Hockneya
P.S.
Podobnie jak we Wprowadzeniu, zamieszczam tu garść
informacji
dodatkowych, a moim zdaniem niezbędnych.
Mam pewność - gdyby David Hockney choćby dekadę wcześniej wpadł
na te idee, miałbym ogromny problem z napisaniem podobnego zbioru tekstów,
z powodów zupełnie prozaicznych - nie miałbym łatwego dostępu do fotograficznej
dokumentacji dziesiątków tysięcy dzieł sztuki najróżniejszych epok, stylów, tematyk,
w tym - co było dla mnie ważne - mniej znanych, mniej popularnych autorów...
na te idee, miałbym ogromny problem z napisaniem podobnego zbioru tekstów,
z powodów zupełnie prozaicznych - nie miałbym łatwego dostępu do fotograficznej
dokumentacji dziesiątków tysięcy dzieł sztuki najróżniejszych epok, stylów, tematyk,
w tym - co było dla mnie ważne - mniej znanych, mniej popularnych autorów...
Zatem z szczerym szacunkiem chylę
tu czoła przed wszystkimi miłośnikami
dawnej sztuki, którzy przyczynili się do zgromadzenia w sieci dziesiątków tysięcy
dzieł malarstwa, rzeźby i wielu, może i setek tysięcy studiów, grafik, szkiców,
ilustracji, wzorników, o sztuce dekoracyjnej nie wspominając...
dawnej sztuki, którzy przyczynili się do zgromadzenia w sieci dziesiątków tysięcy
dzieł malarstwa, rzeźby i wielu, może i setek tysięcy studiów, grafik, szkiców,
ilustracji, wzorników, o sztuce dekoracyjnej nie wspominając...
Chciałem w tym miejscu
podziękować także moim nauczycielom, którzy wbijali
mi do głowy m.in., wiedzę techniczną i historyczną, w tym przede wszystkim memu
Mistrzowi, Januszowi Janowskiemu; oraz przyjaciołom i kilku mniej znanym
mi osobom, które jednak szczerze ( i bezinteresownie ! ) wspomogły mnie radami
i potwierdzały lub polemizowały z moimi pomysłami.
Czyli - sumując - dziękuję wszystkim tym, dzięki którym mogłem
mi do głowy m.in., wiedzę techniczną i historyczną, w tym przede wszystkim memu
Mistrzowi, Januszowi Janowskiemu; oraz przyjaciołom i kilku mniej znanym
mi osobom, które jednak szczerze ( i bezinteresownie ! ) wspomogły mnie radami
i potwierdzały lub polemizowały z moimi pomysłami.
Czyli - sumując - dziękuję wszystkim tym, dzięki którym mogłem
"dać sobie radę" z tego
typu wypowiedzią, nie mając przygotowania
stricte naukowego...
Wielkie dzięki!
stricte naukowego...
Wielkie dzięki!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz